Meny

Bädda för snöröjning utan Svarte Petter nästa vinter

Bädda för snöröjning utan Svarte Petter nästa vinter

Sverige behöver fler snöröjare, inte färre. Den underentreprenör som gör jobbet ska ha en rimlig ersättning. Allt annat är både samhällsfarligt och omoraliskt – och det borde Trafikverket och kommunerna förstå, skriver Hampe Mobärg, Vd, Maskinentreprenörerna, ME.

I vårt land blir det vinter varje år, även om inte alla kommer ihåg det. När den kommer och snösvängen inte är ute i tid, då hytter svensken gemensamt med näven. De tycker att det tar tid och att resurserna är för klena. Ett modernt samhälle är väldigt beroende av effektiva transporter och det är inte rimligt att lite snö då och då ska vara hinder ett för detta. 

Just nu är det dags för ansvariga på Trafikverk och kommuner att bestämma om nästa vinters snöfall ska skapa samma onödiga kaos som under senaste vintern. Risken är uppenbar om man inte ser över villkoren och hur marknaden för snöröjning (inte) fungerar. Många maskinentreprenörer tar inte längre snöröjningsuppdrag på grund av den marknadssituation som råder. Det kostar mer än det smakar.

Trafikverket och kommunerna ansvarar för snöröjningen på våra vägar, men saknar i stort egna resurser. Därför upphandlar de en huvudentreprenör för uppgiften, ofta ett stort nationellt bygg- och anläggningsföretag eller Svevia. De bolagen har inte heller egna maskiner, utan upphandlar tjänster från en tredje part, låt oss kalla det Snöröjning Sverige, som också saknar egna resurser. De lägger därför i sin tur uppdraget på ytterligare en underentreprenör, den som faktiskt åker ut och flyttar på snön så att vi andra kommer fram.

 

Svårt för underentreprenörerna att överleva
 

Trafikverket, kommuner, ”stort bygg- och anläggningsföretag”, Svevia och Snöröjning Sverige är bra på att räkna. Statliga Svevia är uppenbarligen väldigt bra på det. I tidningen Byggindustrin (9/17) beskrivs Svevia som en statlig vinstmaskin och kassako med en vinst på 429 miljoner kronor 2016. För entreprenören som ligger sist i inköpskedjan, är läget annorlunda. När det är dags att rulla fram maskinen är marginalen tunn som en snöflinga i vårsol. Ibland går det jämnt upp, ibland kostar det pengar, särskilt med kollektivavtalsenliga löner och övriga krav som ska uppfyllas. Till det kommer kostnader för både diesel och maskin. Beställarna skickar Svarte Petter – kostnaderna – vidare medan mellanleden plockar in pengarna. Inte konstigt att Svevia går med rekordvinst.

En liten underentreprenör med några få anställda kan ta tre olika vägar för att överleva i den världen. Att personligen ta alla dyra helg- och nattskift, att fuska med säkerhet, löner och vila (kanske mindre smakligt), eller att helt enkelt låta maskinen stå. Den sista utvägen lär bli allt vanligare, redan i dag signalerar Trafikverket att det fattas 300 snöröjningsfordon på vägarna, trots att det finns mer mobila arbetsmaskiner än någonsin i Sverige. Det är i och för sig inte konstigt om det är så att det kostar mer att köra än vad man får betalt.

Om vi vill ha effektiv snöröjning är det kontraproduktivt att låta mellanleden fortsätta sko sig. Sverige behöver fler snöröjare, inte färre. Den underentreprenör som gör jobbet ska ha en rimlig ersättning. Allt annat är både samhällsfarligt och omoraliskt – och det borde Trafikverket och kommunerna förstå. Nu är det dags att börja förhandla priser och krav för nästa vinters snöröjning. Skicka då inte Svarte Petter till underentreprenören, för om ni gör det så kommer vi att köra fast igen och igen och igen. Så länge det blir vinter i Sverige. Och det är bra länge det, ho, ho, ho!

Fredrik Friblick

I have a dream

I Samhällsbyggnadsmuseet visas det sista ÄTA-arbetet.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/i-have-dream-25800
Staffan Åkerlund

Genombrott för digital läsning av Byggindustrin

Logisk utveckling när NCC öppnar för digitala prenumerationer.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/genombrott-digital-lasning-av-byggindustrin-25798
Erik Kalmaru

Vågar du riskera att hamna i Facitfällan?

Att byggbranschen inte kommit längre i industrialiseringen har flera orsaker.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vagar-du-riskera-att-hamna-i-facitfallan-25803

Modulhus – en temporär lösning på lågt byggande

Låt moderna och klimatsmarta modulhus bli en lösning i ett Sverige där det byggs för lite.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/modulhus-en-temporar-losning-pa-lagt-byggande-25793

Bristande bygghandlingar får BIM att halta

Vi måste säkerställa kunskapsnivån om det som ska utföras.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/bristande-bygghandlingar-far-bim-att-halta-25765
Torun Nilsson

Kalkylator gör riskerna tydliga

Bagage som gör det omöjligt att köpa nya bostäder.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/kalkylator-gor-riskerna-tydliga-25728
Nils-Eric Sandberg

Vällingby är bäst i världen

Vällingby är kanske världens bästa förort.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/vallingby-ar-bast-i-varlden-25763

Betonghäckar hos bolagen skapar frustration

Teknik och miljö är för viktigt för att enbart lämnas åt oss män!
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/betonghackar-hos-bolagen-skapar-frustration-25758
Staffan Åkerlund

Solidarisk finansiering i kvarteret? Knappast!

Uppgiften måste lösas av samhället i sin helhet.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/solidarisk-finansiering-i-kvarteret-knappast-25762

Inkludera invånarna och bygg blandade städer

Vi som samhällsbyggare vill bidra till inkluderande städer
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inkludera-invanarna-och-bygg-blandade-stader-25775