Meny

Bädda för snöröjning utan Svarte Petter nästa vinter

Bädda för snöröjning utan Svarte Petter nästa vinter

Sverige behöver fler snöröjare, inte färre. Den underentreprenör som gör jobbet ska ha en rimlig ersättning. Allt annat är både samhällsfarligt och omoraliskt – och det borde Trafikverket och kommunerna förstå, skriver Hampe Mobärg, Vd, Maskinentreprenörerna, ME.

I vårt land blir det vinter varje år, även om inte alla kommer ihåg det. När den kommer och snösvängen inte är ute i tid, då hytter svensken gemensamt med näven. De tycker att det tar tid och att resurserna är för klena. Ett modernt samhälle är väldigt beroende av effektiva transporter och det är inte rimligt att lite snö då och då ska vara hinder ett för detta. 

Just nu är det dags för ansvariga på Trafikverk och kommuner att bestämma om nästa vinters snöfall ska skapa samma onödiga kaos som under senaste vintern. Risken är uppenbar om man inte ser över villkoren och hur marknaden för snöröjning (inte) fungerar. Många maskinentreprenörer tar inte längre snöröjningsuppdrag på grund av den marknadssituation som råder. Det kostar mer än det smakar.

Trafikverket och kommunerna ansvarar för snöröjningen på våra vägar, men saknar i stort egna resurser. Därför upphandlar de en huvudentreprenör för uppgiften, ofta ett stort nationellt bygg- och anläggningsföretag eller Svevia. De bolagen har inte heller egna maskiner, utan upphandlar tjänster från en tredje part, låt oss kalla det Snöröjning Sverige, som också saknar egna resurser. De lägger därför i sin tur uppdraget på ytterligare en underentreprenör, den som faktiskt åker ut och flyttar på snön så att vi andra kommer fram.

 

Svårt för underentreprenörerna att överleva
 

Trafikverket, kommuner, ”stort bygg- och anläggningsföretag”, Svevia och Snöröjning Sverige är bra på att räkna. Statliga Svevia är uppenbarligen väldigt bra på det. I tidningen Byggindustrin (9/17) beskrivs Svevia som en statlig vinstmaskin och kassako med en vinst på 429 miljoner kronor 2016. För entreprenören som ligger sist i inköpskedjan, är läget annorlunda. När det är dags att rulla fram maskinen är marginalen tunn som en snöflinga i vårsol. Ibland går det jämnt upp, ibland kostar det pengar, särskilt med kollektivavtalsenliga löner och övriga krav som ska uppfyllas. Till det kommer kostnader för både diesel och maskin. Beställarna skickar Svarte Petter – kostnaderna – vidare medan mellanleden plockar in pengarna. Inte konstigt att Svevia går med rekordvinst.

En liten underentreprenör med några få anställda kan ta tre olika vägar för att överleva i den världen. Att personligen ta alla dyra helg- och nattskift, att fuska med säkerhet, löner och vila (kanske mindre smakligt), eller att helt enkelt låta maskinen stå. Den sista utvägen lär bli allt vanligare, redan i dag signalerar Trafikverket att det fattas 300 snöröjningsfordon på vägarna, trots att det finns mer mobila arbetsmaskiner än någonsin i Sverige. Det är i och för sig inte konstigt om det är så att det kostar mer att köra än vad man får betalt.

Om vi vill ha effektiv snöröjning är det kontraproduktivt att låta mellanleden fortsätta sko sig. Sverige behöver fler snöröjare, inte färre. Den underentreprenör som gör jobbet ska ha en rimlig ersättning. Allt annat är både samhällsfarligt och omoraliskt – och det borde Trafikverket och kommunerna förstå. Nu är det dags att börja förhandla priser och krav för nästa vinters snöröjning. Skicka då inte Svarte Petter till underentreprenören, för om ni gör det så kommer vi att köra fast igen och igen och igen. Så länge det blir vinter i Sverige. Och det är bra länge det, ho, ho, ho!

Träbyggandet möter upp

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/trabyggandet-moter-upp-27024

Inte behöver vi en träbyggnadsstrategi

Ingen har hittills lanserat vare sig en rågmjölsstrategi eller en linnestrategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/inte-behover-vi-en-trabyggnadsstrategi-27023

Om rätt är rätt, fel är fel och möjligheten är nu – varför bygger vi då inte (klimat)smart?

Sveriges bostadsmarknad börjar likna ett pyramidspel.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/om-ratt-ar-ratt-fel-ar-fel-och-mojligheten-ar-nu-varfor-bygger-vi-da-inte-klimatsmart

En strategi i tiden – för framtiden

Träbyggnadsindustrin välkomnar regeringens strategi.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/en-strategi-i-tiden-framtiden-27011

Svar till Roger Andersson

Byggindustrins chefredaktör Staffan Åkerlund svarar om "okritisk" trähusrapportering.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/svar-till-roger-andersson-27006

Okritisk journalistik i samhällsbyggnadsbranschen

Roger Andersson, Tidskriften Betong, utmanar Byggindustrin.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/okritisk-journalistik-i-samhallsbyggnadsbranschen-26987

Digital tvilling kan spegla både funktion och produkt

Digitala tvillingar utgör ett sätt att replikera fysiska objekt i den digitala världen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/digital-tvilling-kan-spegla-bade-funktion-och-produkt-26961

Tegelarkitektur i fokus vid nya fastighetsinvesteringar

Annons.
Eftersom det är en långtidshållbar, estetisk och totalekonomiskt fördelaktig lösning.
http://byggindustrin.se/sponsrat/bygg-i-tegel/tegelarkitektur-ar-i-fokus-vid-nya-fastighetsinvesteringar-26945
Pernilla Ström

Ge Skåne namnet Östdanmark

Ge Skåne namnet Östdanmark på samma vis som Malmö inkorporerades i Greater Copenhagen.
kronika
http://byggindustrin.se/artikel/kronika/ge-skane-namnet-ostdanmark-26960
Staffan Åkerlund

Partierna öppnar för en social bostadspolitik

Vi har nått vägs ände för dagens otillräckliga marknadslösning.
ledare
http://byggindustrin.se/artikel/ledare/partierna-oppnar-en-social-bostadspolitik-26956

”Nu är det läge att bygga hyresrätter med rimlig hyra”

När nu byggandet av nya bostadsrätter minskar öppnas en unik möjlighet.
debatt
http://byggindustrin.se/artikel/debatt/nu-ar-det-lage-att-bygga-hyresratter-med-rimlig-hyra-26941